Jak jsme nevyhodili trenky

22. 06. 2015 11:46:43
Děti, které mají svůj svět, vás učí nahlížet téměř na vše jinak. Někdy je to k pláči, jindy se zasmějete. Mnohdy cítím obojí naráz. S těmito dětmi se i banální záležitost jako jsou roztrhané trenky řeší všelijak.

„Jééé, ty máš díru na trenkách,“ směje se táta.

Vojta se protáčí, aby ji na zadku viděl.

„Mami, zašiješ mi ji?“

Představím si čtverečky jak u ponožky.

„Ne, to by tě při sezení tlačilo.“
„Mami!“

Mrknu na to.

„Ne, to už je rozsypaná látka. Stáhnu ti to tady a rozjede se to ještě víc. Koukej, tady už je to úplně prošoupané. Prostě je sundej a rovnou vyhoď.“ Prostá věta.

Odchází do kuchyně. Snad ke koši.

Přiběhne zpět do obýváku. „Nikdy je nevyhodím.“

„Vojto, vyhoď je, kdyby to bylo něco většího, co by šlo zašít, zašila bych to. Ale děravé trenky, které se celé sypou, ne.“

Začne plakat.

Aha. Změna, nepouštění.

„Mám je vyhodit za tebe?“

„Tak jo,“ přes slzavé údolí sděluje syn.

Táta je odnese do koše. Vojta běží a vytáhne je. Pobíhá po baráku a pláče.

„Nikdy je nedám,“ zalyká se.

Jdu k němu. „Vojto, ale to je přesně to, co je potřeba se naučit. Pouštět. To je pak spojené i s tím, co se děje v tobě. Jak neumíš pouštět. Jako to hovínko, jako to čůrání po ránu, co ti nejde. Pouštět. Něco odejde a tobě se uleví.“

„Mami ne, já si je schovám navždycky. Víš, že nerad něco vyhazuji.“

Pokrčím rameny a mladší Vašík se na mě pobaveně usměje. Kouká, jak se to vyřeší.

„Staré věci musí jít pryč, abys udělal cestu novým. Když dáš staré trenky, co dosloužily, do koše, mohou se koupit nové. Jak ti to mám jinak vysvětlit?“

„Nic mi nevysvětluj. Nesnáším dávat pryč svoje věci.“

„Tak zkusíme nějaké věty, které by ti pomohly?“ Lovím v hlavě pozitivní afirmace, které by se hodily na tuto trenkovou záležitost. S radostí pouštím staré věci a s radostí vítám nové. No, radši vynechám to s radostí.

„Pouštím staré dosloužilé věci a vítám nové.“

„Nebudu to říkat, je to hloupá věta.“

Bože, vymýšlím, něco lepšího, co by jeho logika unesla. Nic mě nenapadá, afirmace nejsou logické. Afirmace nejsou pro aspíky.

Otec šeptem: „Až se bude poosmé stěhovat jako já, tak se to naučí.“

„Tys to taky neuměl? To je autistickej rys.“ Přeci nebudeme skladovat všechny staré trenky a čekat, až vyroste a bude se stěhovat z místa na místo.

„Když si byl tříletý, tak si dokázal vyhodit svoje oblíbené botičky do popelnice a zamával si jim.“ Pro sebe si ponechám, že to byly zimní rozčmachtané a vyhodil je až po několika dní tropických veder, kdy bylo jasné, že je nejlepší být bos, a tak je s těžkým srdcem sundal, a sám vyhodil do chřtánu popelnice.

„To je možný, ale teď je mi devět a jsou to moje vzpomínky.“

Zaprděné.

„Tak já je vyhodím, až usneš.“

„To sem přesně věděl, že řekneš. Schovám si je, abyste je nenašli.“

Za chvíli rezignovaně. „Vojto, kam si je dal?“

„Neřeknu“ a bere si čisté.

„Kam si je dááál?“ volá Vašík a chystá se je hledat, čemuž předejdeme oba naráz.

„Ne, to jsou Vojtovy a Vojta se musí naučit vyhazovat staré věci.“

„Vojto, chápu, že je potřeba recyklovat. Za časů našich babiček by je rozstříhali a používali jako hadr na uklízení. Jenže ty neuklízíš, takže je to blbost. Proto by bylo super, kdybys je vyndal a vyhodil do koše. Já hadr na uklízení nepotřebuju, mám houbičku.“

Ráno se dozvídám od manžela, že debata pokračovala ještě v posteli.

„Proč nechceš ty zničené trenky vyhodit?“

„Protože jsou to moje vzpomínky.“

„Na co vzpomínky?“

„Na dětství.“

„Na jaké dětství?“

„Před školou.“

„A co pro tebe znamená dětství před školou?“

„Bezpečí.“

„A kdy se cítíš v bezpečí?“

„Jenom doma.“

„A venku ne?“

„Jenom na kole.“

„Proč na kole?“

„Protože tomu mohu ujet.“

Autor: Edith Holá | pondělí 22.6.2015 11:46 | karma článku: 16.11 | přečteno: 801x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.69 | Přečteno: 586 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 302 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse
Počet článků 39 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1437

Napsala jsem dvě knihy: autobiografickou "CESTA K MÝM MATKÁM" (o mém životě v adoptivní rodině a nalezení biologické matky, Nakl. JOTA 2012). V květnu 2014 mi vyšel druhý román "O ŽENÁCH A O LÁSCE", který je na základě zkušeností mnoha žen se surogátním mateřství u nás. Byl oceněn Akademií literárního salonu Blinkr a získal druhé místo.

Jsem koordinátorkou a spoluautorkou projektu Pohádky pro kulíšky. Za terapeutické pohádky pro rodiče předčasně narozených dětí ke čtení na JIP a práci na celém projektu pro o.s. Nedoklubko jsem byla v roce 2012 oceněna Purpurovým srdcem. Aktuálně vyšla kniha na neonatologické JIP "Vítej, kulíšku", v níž je Sedm duhových pohádek nejen pro kulíšky, které jsem napsala (vyšla k Mezinárodnímu dni předčasně narozených dětí 17.11.). Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...